terez 2014.02.27. 15:09

Utazás 2.

Az előző poszttal kapcsolatban a FB-on az elégedetlenkedő olvasók - jogosan - megjegyezték, hogy pont arról nem írtam semmit, hogy milyen filmeket néztem a repülőn. A repülőn való filmnézés hatékonyságáról, valamint az egyik film minőségéről sokat elmond, hogy fél napig kellett gondolkodnom, hogy a 3. film egyáltalán eszembe jusson, és miután legalább a rendezője eszembe jutott (miatta néztem meg), a tartalma azóta se nagyon dereng. Szóval a két jó film, amit nem felejtettem el: a Rush (Hajsza a győzelemért, 2013) és az Enough Said (Exek és szeretők, 2013) volt.

A Rush-t már régen be akartam pótolni, és a repülőgép nem éppen zavartalan filmnézésre kitalált közegében elég jól működött ez a zajos, akciódús film. Felidézhettem egykori (azóta nyomtalanul elmúlt) rajongásomat a F-1 iránt. (Amikor Ayrton Senna meghalt, számomra véget ért a F-1.) A másik jó darabot a rendező miatt választottam, Nicole Holofcener női figura hangsúlyos filmjeit kedvelem, a Friends with Money (2006) is bejött és ez az új filmje is jó időtöltésnek bizonyult. A harmadik film pedig, amit úgy látszik, rögvest azután elfelejtettem, hogy véget ért, a romantika-mágus Richard Curtis (szerintem) eddigi leggyengébb rendezése, az About Time (Időről időre, 2013). Persze nehéz a Notting Hill megírása és a Love Actually megrendezése után az elvárásoknak megfelelően teljesíteni. És mielőtt megkérdezitek: próbáltam koreai filmet keresni a repülőgép filmtárában, de nem találtam! Ami egyébként érthetetlen, bár igaz, hogy nem teljesen alaposan néztem végig a listát és gyártó országra nem lehetett keresni. 

filmnézés repülőn.jpg

De valójában a mai posztban már a Szöulon belüli közlekedéssel kapcsolatban akartam írni még egy-két dolgot, amit eddig tapasztaltam. Szóval a metróhálózat pazar, szinte mindenhová elér, ahová pedig nem ér el, azért lényegében a szöuli közlekedési vállalat kér elnézést az utazóktól azzal, hogy a buszutat tulajdonképpen a metróutazás meghosszabbításának tekinti: ha a buszról egy metrómegálló közelében szállsz le és 30 percen belül felszállsz a metróra, akkor nincs szükség új jegyre. Egyébként igen olcsó a tömegközlekedés - egy vonaljegy ára 1150 W (kb. 250 Ft). A vonaljeggyel nem tudom pontosan, milyen messzire lehet utazni, de elég messzire - azért nem tudom, mert érkezésemkor azonnal vettem feltölthető kártyát, amiről busz- és metróutazáskor is egy készülék vonja le a megfelelő összeget. 

Seoul city card.jpg

Szöulban a metró és a rengeteg buszjárat jelenti a tömegközlekedést, troli, villamos nincsen. Viszont a taxi is nagyon olcsó, az alapdíj 3000 W (640 Ft) és valami nevetséges kilométerdíjat számolnak (kb. 700 W=150 Ft/km). Autót fenntartani itt nagyon drága és az átlagembereknek valószínűleg egyáltalán nem is éri meg ilyen tömegközlekedési árak mellett. Azért estefelé, 7 óra után, így is igen nagy a forgalom és autóval borzalmasan lehet haladni, míg a buszoknak szinte mindenhol van külön sáv, úgyhogy tényleg minden eszközzel megpróbálják a majdnem 10 millió szöuli lakost a tömegközlekedésre terelni. (Most hallottam éppen a TV-ben, hogy 25 év óta először csökkent Szöul lakosságának száma 10 millió fő alá - ők is 10 millió alá kerültek, mint Magyarország :))

Ilyen utazó létszám mellett a csúcsidő a metróban igen látványos, de gyenge idegzetűek számára kerülendő. Én próbálom kerülni a csúcsidőben való utazást, amennyire lehet, úgyhogy kifejezetten turisztikai érdeklődésből vettem részt múlt pénteken a délutáni csúcsforgalomban. Durva volt, de nyomban világossá vált, hogy mi értelme van annak itt, hogy a metróajtóknál (a vágányokat végig üvegfal zárja el a perontól, ami metróérkezés után nyílik a metróajtóval szinkronban) két oszlopban sorban állva várakoznak, és csúcsidőben miközben az ajtó közepén kifelé áramlanak az emberek, a két szélén már próbálnak befelé is haladni. Csúcsidőben van, hogy a sor fele sem fér be az éppen érkező szerelvénybe, aztán mindenki vérmérséklete szerint próbálja a sort mégiscsak betolni a kocsiba. Ennek ellenére az egésznek mégis volt valami rendezett nyugalma, az egész nem nézett ki szörnyű tülekedésnek. 

Mivel a metrókocsik és a metrómegállók tele vannak mindenféle képernyőkkel, reklámokat és hasznos okosságokat vetítenek az utazó közönségnek (tök feleslegesen, hiszen mindenki az okostelefonját bámulja, de nekem 3 hétig nem volt, úgyhogy én a képernyőket néztem). Például a kedvencem, amiben a metrón való helyes viselkedésre hívják fel a figyelmet. Szemléltető rajzokon mutatják be pl. hogy hogyan kell rendesen ülni. Az ábrákon pont egy olyan figura van nagy piros vonalakkal keresztülhúzva, aki úgy ül, mint itt Putyin. Itt őt még a metróból is kizavarnák! :)) 

putin-orban_f.jpg

Egyébként amikor nincs csúcsforgalom, a metró aluljáró valójában elég szórakoztató hely, például az egyik hosszú folyosón gyerekek kézműves munkái voltak (háborítatlanul) napokig kiállítva:

metro-gyerekmunkak1.JPG

metro-gyerekmunkak2.JPG

Azt hiszem, ezzel most egy időre lezárom az utazás témát. Az itteni kerékpáros közlekedésről még elég keveset tudok, de arra majd egyszer még visszatérek mint szívemnek közeli ügyre. Addig is a következő posztra valami új és nagyszerű témával készülök, például, hogy ki gyártja itt az ajtót és az ablakot :)) 

Címkék:utazás busz metró taxi Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://terezainseoul.blog.hu/api/trackback/id/tr585835193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása