terez 2014.04.14. 16:45

Miért nem jó, ha jó... 1.

Ma egy kiegyensúlyozó bejegyzéssel folytatom, mert az előző poszt alapján úgy tűnhet, hogy itt aztán kimcsiből van az összes kerítés, az emberek reggeltől estig boldogok, és más dolguk sincs, csak korzózni a virágzó cseresznyefák alatt a szuperdemokratikus hazájukban. Pedig valójában nagyon nehéz eldönteni, hogy akkor most összességében irigylésre méltó dolog-e koreainak lenni... még Magyarországról nézve is, és lássuk be, ez nagy szó!

Például nagyon érdekes, hogy a statisztikákban a magyarok és a dél-koreaiak szinte mindig – kiemelkedő eredményekkel – fej-fej mellett haladnak, amikor valami szomorú és kétségbeejtő dologról van szó: a világ legboldogtalanabb országai listáján rendre mindkét ország dobogós...

very happy.jpg

Az öngyilkossági statisztikákat utcahosszal vezeti Dél-Korea, de a második helyen mi is ott kapaszkodunk:A Transparency 2013-as korrupciós listáján is fej-fej mellett hozunk szégyent a fejlett országokra - Dél-Korea a 46., mi a 47. helyen, amivel csak Afrika és Dél-Amerika egyes területeit előzzük biztonsággal. Dél-Korea esetében egyébként pont ez a korrupció ügy az, ami megakadályozza, hogy akár a világ első tíz legdemokratikusabb országa közé is bejusson.

Viszont az is igaz, hogy Dél-Korea legalább elmondhatja, hogy tiszteletre méltó listákat is vezet, bár mint látni fogjuk, éppen ezen listák vezető helyéért fizeti azt az árat, hogy a depresszív listákon is élen jár. A szomorú pedig az, hogy mi viszont ezeken a pozitív listákon sereghajtók vagyunk. Például itt van a legutóbbi Pisa felmérés az iskolások hétköznapi problémamegoldó képességéről, amiben Dél-Korea a világ második helyezettje, mi pedig minden kategóriában visszaesőben vagyunk, leszakadóban a fejlett országoktól. 

Úgy tűnik, a sok jónak és rossznak ugyanaz a forrása Koreában: buddhizmus, konfucianizmus, kereszténység. A közösséghez tartozás, a közösség tagjai közti lojalitás és önzetlenség, a barátok közötti (külső szemlélő számára irracionális) önfeláldozó viszony máig meghatározó jellegzetességek, s egyik forrásuk a buddhizmus közösség-centrikussága, azonban ez igen jól megágyaz a korrupciónak is. Ugyancsak a buddhizmusból ered az egyén állandó önfejlesztésének imperatívusza, amit azonban a konfucianizmus oktatáscentrikussága tett már-már mániákus jellegűvé a 20. század második felében. 

A konfucianizmus nagyjából 500 évig (14. sz. végétől 1910-ig) volt az állam hivatalos ideológiája. A legtöbb, a nyugati szemlélő számára furcsa mai jelenség is ebből a meghatározó tradícióból ered. A legfőbb az iszonyatosan erős hierarchia, ami mindenhol nyomot hagy. A meghatározó hierarchikus struktúrák: uralkodó (főnök) és alattvaló (beosztott), apa és fiú, férj és feleség, idősebb és fiatalabb - az előbbi mindig feltétlenül az utóbbi fölött áll, és kötelező engedelmességet és tiszteletet érdemel. Egyenlőségen alapuló kapcsolat lényegében csak az azonos korú barátok között képzelhető el. Mindezt a nyelv kiválóan tükrözi a tiszteletadásnak különböző szintjeit kifejező bonyolult udvariassági beszédmód-szisztémával (meg se próbálom elmagyarázni, mert én sem értem).

Mindezek a tényezők máig meghatározzák a koreai társadalmat. Az erős csoportkötődés, az egy helyről, egy iskolából, egy gyülekezetből származók mindenek felett segítik egymást, ami egyrészt a korrupció és a protekcionizmus melegágya, másrészt a külföldi üzleti kapcsolatokban az idegenek számára érthetetlen, amikor a gazdasági racionalitásokat teljességgel felülírja ez efféle csoportkötődés.

A munkahelyen a konfuciánus etika feltétlen lojalitást ír elő a dolgozó számára a vállalat közössége iránt, és feltétlen engedelmességet követel a főnökkel szemben. Ugyanakkor a főnök feladatának tekinti (mint egy jó atya), hogy dolgozói magánélete iránt érdeklődést mutasson, beosztottjait rendszeresen megvendégelje közös vacsorán. Azonban a nagy lojalitás és odaadás újabb boldogtalanság növelő faktor, a fejlett országok közül ugyanis évente a dél-koreaiak dolgoznak a legtöbb munkaórát (töltenek a legtöbb időt a munkahelyükön), viszont az idő jelentős részét valószínűleg malmozással töltik, mert 30 fejlett országból a 28. helyen vannak produktivitásban - vagyis, hogy egy óra munkával mennyi értéket hoznak létre. Az értelmetlen malmozás valószínűleg komolyan rontja a boldogságfaktort...

A női alárendeltség problémája is összefügg a konfucianizmussal. A konfucianizmus térnyerését megelőzően, a tradicionális koreai sámánizmus és a buddhizmus idején a nők kifejezetten egyenrangúak voltak, mindenféle jogok megillették őket. A konfucianizmus viszont a nőket kizárólag anyaként értékelte, így például attól kezdve, hogy gyermeket szültek, már csak "XY anyjának" hívták őket (mondjuk nekem a Szabó Jánosné legalább ilyen rettenetes és megalázó megoldásnak tűnik). A modern demokrácia keretei között ez a helyzet nyilvánvalóan nem tartható fenn, de a félezer éves tradíció nyomán a nők egyenlőségének elérése továbbra is sok extra nehézségbe ütközik ebben a társadalomban (nem mintha nagyon büszkék lehetnénk arra, amire ezügyben mi magyarok 500 év konfucianizmus nélkül jutottunk). Mindenesetre a problémát komolyan veszik, úgyhogy például külön minisztérium van, melynek neve "A nemi egyenlőség és család minisztériuma". Valamint fontos a szimbolikus jelentősége annak is, hogy jelenleg Dél-Korea legfelsőbb vezetője, az elnök, egy nő...

Úgy látom, jó magyar módra, annyi búsongani valót találtam, hogy a szörnyülködésnek szentelek majd még egy bejegyzést!

folyt. köv.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://terezainseoul.blog.hu/api/trackback/id/tr536025742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása